De studieprogramma’s

Om de academische integratie met andere scholen en universiteiten te vergemakkelijken, baseren we onze syllabi op het sterk gewaardeerde Vlaamse onderwijs (derde op de lijst van de PISA OCDE). Op lange termijn plannen we een sterkere integratie met internationale onderwijsprogramma’s.

Sich baserend op deze sterke fundamenten zal het Arboretum een intellectueel menu voorstellen: Latijn en Grieks, wetenschappen en wiskunde, talen onderwezen door native speakers, actualiteit, filosofie, economie en rechten.

Onze onderwijskundige methodes focussen zich op ‘ondernemen om te begrijpen’ – ‘actie nemen om te begrijpen’. We waarden het belang van kennis en onze activiteiten benadrukken het integratieve nadenken. De leerkrachten moedigen de leerlingen aan om zich curieus en kritisch op te stellen, om hun eigen doelen en responsabiliteit vast te leggen en om uit te blinken ten opzichte van hun persoonlijke maatstaven.

Gedurende hun werk zullen de leerlingen leren om zich in het openbaar uit te drukken, om kritisch te lezen, om te synthetiseren en om te schrijven.

De leerkrachten werken in interdisciplinaire teams gedurende de ‘AIR’ (Autonomie, Innovatie, Responsabiliteit) halve dagen. Onderzoek wijst uit dat autonomie in de richtlijnen van zowel leerlingen als leerkrachten om responsabiliteit aan te moedigen en innovatie te ondersteunen, de ontwikkeling van onze leerlingen verbetert om uit te groeien tot productieve burgers die klaar zijn voor de uitdagingen van onze snel veranderende wereld.

Vrijdag namiddag zijn voorbehouden voor CAS: creativiteit, actie en service, met projecten die over verschillende weken lopen om ervaringen uit te bouwen. Kunst, muziek en sport zijn geïntegreerd in onze dagelijkse activiteiten en we zullen een steunende omgeving uitbouwen aangepast aan de specifieke gaven en talenten van onze leerlingen.

Leerkrachten worden uitgenodigd om hun eigen talenten en passies naar het Arboretum te brengen om de academische en pedagogische ontwikkeling van het College te ondersteunen.