De leerkrachten

De leerkrachten hebben ofwel een diploma regentaat, AESI, aangevuld met een Master in onderwijswetenschappen, ofwel een rijke ervaring op het gebied van onderwijs, ofwel een licentie (licenciaat) of een master, aangevuld met een aggregaat, AESS of elk buitenlands diploma of gelijkwaardig.

Wij kiezen erudiete leerkrachten, die tegelijk inspirerende pedagogen zijn en onze idealen overbrengen. Zij staan los van zuiver economische drijfveren. Hun les- en omkaderingsuren worden vergoed volgens verschillende barema’s. Zij houden actief toezicht op de studie en leiden het correctief onderwijs volgens hun specialiteit en beschikbaarheid.

In het eerste en tweede jaar worden de lessen in het Frans en in het Nederlands gegeven, afhankelijk van het team van leerkrachten die in dienst worden genomen om voor het Arboretum College te werken. De AIV en CAS zijn drietalig, volgens de aard van de tussenkomsten en activiteiten.

Tijdens de lessen Frans, Nederlands en Engels zal er geen enkele andere taal worden gesproken.

Bij de aanwerving van de leerkrachten zal altijd eerder worden gezocht naar doeltreffendheid, begrip en leren, dan naar een perfecte kennis. Wij zijn eerder op zoek naar de verlichte wijze dan naar de vakidioot: un prof éclairé plutôt qu’allumé.

De leerkrachten worden aangemoedigd om de lineaire en verticale interdisciplinariteit (met inbegrip van CAS en AIV) te beoefenen. Dat vergt een nauwe onderlinge samenwerking tussen hen.

De taallessen worden eerder per niveau dan per leeftijdsgroep gegeven.

De school wil vergaderingen organiseren waar alle leerkrachten samenkomen, om te werken rond interdisciplinariteit en klassenraden en begeleidingsadvies te organiseren.

Elk departement zal vergaderen al naargelang het hen schikt om de programma’s en lessen op te stellen, op basis van de eindtermen van de Vlaamse Gemeenschap en het International Baccalaureate, en van andere programma’s die als interessant zouden worden beschouwd.

Tijdens de eerste week van juli die volgt op elk schooljaar worden de leerkrachten geëvalueerd door het departementshoofd van hun vak en door de directie. Door een anonieme tevredenheidsenquête, die wordt gehouden bij de ouders, leerkrachten en/of leerlingen, kan de evaluatie worden verfijnd.

De inspectie van het thuisonderwijs (Franse Gemeenschap of Vlaamse Gemeenschap, naargelang de woonplaats van de leerling) kan de gegeven leerstof evalueren, maar niet de manier waarop ze wordt gegeven.

Indien het kind na het tweede of vierde jaar vertrekt naar een school van de Franse Gemeenschap of Vlaamse Gemeenschap, bieden onze leerkrachten hulp bij de voorbereiding op de examencommissies.