Persbericht 26 maart 2012

Posted on 29 March 2012 at 16 h 02 min by murieldb No Comment

Zelf bouwen aan een school is beter dan het huidige onderwijssysteem lijdzaam ondergaan!

Opening van het Arboretum College Brussels

Op 1 september 2012 opent het Arboretum College Brussels zijn deuren te Kraainem. Deze middelbare school wil inspelen op de bevindingen van de OESO-2009: “In België gaat ongeveer 80% van de leerlingen niet graag naar school.” *

Alle spelers in het onderwijs beseffen dat het hoog tijd is om na te denken over een ander soort school, maar weinigen durven er hun nek voor uit te steken.

MC Kinsey, de BECI en anderen stellen: “Om alle kinderen die momenteel in België en Brussel geboren worden, een plaats in een degelijke school te bieden, moet er de komende acht jaar elke maand één school bijgebouwd worden.” **
Bovendien is bewezen dat veel kinderen zich vervelen op school, dat ze spijbelen, dat ze hun jaar overdoen, of dat ze de school verlaten zonder diploma. ***
Het onderwijs van vandaag heeft ook last van ‘braindrain’, want heel veel jonge, gemotiveerde leerkrachten stappen steeds sneller uit de sector om elders carrière te maken.****
Het wordt ook pijnlijk duidelijk dat almaar meer jonge Belgen geen of heel slecht andere talen spreken en dat ze niet voorbereid zijn op het academische en professionele leven…*****

Al deze vaststellingen werden de drijfveer voor een gewaagd plan: het “Arboretum College Brussels” creëren: een onafhankelijke, drietalige (Frans, Nederlands en Engels), niet-confessionele school.

De ‘pedagogie van het ondernemen’ voor een levenslang leerplezier

Het Arboretum College wil een plek zijn waar leraren in een aanstekelijke sfeer het beste van zichzelf geven om de talenten in elk kind te ontdekken, te koesteren en te ontwikkelen.
Elke leerling wordt aangemoedigd om zijn eigen mogelijkheden af te tasten en er wordt gezocht naar een gezond evenwicht tussen degelijke academische kennis en grensverleggende creativiteit: leren doe je immers niet alleen met je hoofd, maar ook met je hart en met je handen.
Het pedagogisch project van het Arboretum College Brussels stoelt onder meer op beginselen uit de bedrijfswereld.
Concreet betekent het dat de leerlingen twee keer per week een lezing krijgen van mensen uit die bedrijfswereld. Zij weten hoe belangrijk het is om jong talent te stimuleren en om wat ouder talent te onderhouden en bij te sturen naargelang de noden van de tijd. Zij weten ook hoe groot de kloof is tussen wat jongeren op school leren en wat ze in de praktijk nodig hebben. Daarom wordt in de lezingen altijd gefocust op AIR: autonomie, innovatie, verantwoordelijkheid en CAS: creativiteit, actie, service.
De lessen zelf worden gegeven door meertalige leerkrachten die naast het lesgeven stuk voor stuk een andere job hebben, zodat ze het leven buiten de school kunnen introduceren binnen de school. Een ervaren team waakt er ook over dat onze lesgevers zich gewaardeerd voelen, zodat ze zich blijvend goed in hun vel kunnen voelen.

Ons doel: nieuwsgierige leerlingen die met de juiste steun het heft in eigen handen nemen

Het uitgangspunt van het Arboretum College Brussels is dat elke leerling op zijn eigen ritme leert, dat de nieuwsgierigheid van elke leerling voortdurend geprikkeld wordt en dat elke leerling voldoende ondersteund wordt om daadwerkelijk vooruitgang te boeken.

Om dat doel waar te maken wordt elke leerling vooraf doorgelicht door een multidisciplinair team van jeugd- en leerspecialisten, maar die test is niet bepalend voor de toelating tot de school.

Bovendien wordt er twee keer per dag gewerkt aan de bevordering van het groepsgevoel, zodat alle jongeren zich thuis voelen op school.

We voorzien ook een verplichte en begeleide studie, zodat tekorten of noden meteen kunnen bijgestuurd worden.

En we hechten ontzettend veel belang aan de relatie tussen ouder, leerling en school. Iedereen moet zijn steentje bijdragen om van het Arboretum College Brussels één grote familie te maken. En in een familie is er tijd voor elkaar. Daarom laten de leerlingen na de studie op maandag, dinsdag en donderdag hun boekentas op school.

Het ACB praktisch

Wat?
Het ACB wil uitgroeien tot een ‘familiale’ middelbare school: maximaal 20 leerlingen per klas en maximaal 240 leerlingen op school.

Wie?
Elke leerling met een getuigschrift basisonderwijs is welkom op het ACB. Hij of zij moet wel één van de drie talen waarin les gegeven wordt voldoende beheersen.

Hoeveel kost het?
Aan uitstekend, meertalig onderwijs dat anders wil zijn, hangt natuurlijk een prijskaartje. Onze formule “all in” kost 13.000 euro per leerling per schooljaar.

Visie van de directrice?
« Het is een feit dat onze kinderen van 18 jaar de nieuwsgierigheid hebben verloren die ze hadden toen ze 12 waren. Het Arboretum College heeft de ambitie om deze nieuwsgierigheid te voeden, dit is het beste middel voor de groei naar een ondernemende volwassene, die zich zelfstandig aan elke situatie zal kunnen aanpassen. » Muriel DE BERGEYCK

Inschrijven voor de middelbare school? Kinderen geboren in 2000.

MURIEL DE BERGEYCK, directrice middelbare school 0495/791997
dir@arboretumcollege.be

Kathleen Bollue
, lerares Nederlands 02/7719288
Meer info ? www.arboretumcollege.be

* OESO Studie 2010 (2005-2006) « school is not cool » :
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GD30I96H

**http://www.beci.be/nl/voice_of_brussels/kenniscentrum/onderwijs_opleiding/het_onderwijs_in_brussel_verbeteren/synthese_onderwijsnota_werkgeversorganisaties/

Onderzoek naar de capaciteit van het Nederlandstalig basisonderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest http://www.briobrussel.be/ned/webpage.asp?WebpageId=270

*** http://blog.lesoir.be/salledesprofs/2011/12/07/un-jeune-sur-deux-en-retard-scolaire/

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=QP3NKMHJ

**** http://www.lalibre.be/debats/opinions/article/723781/jeunes-profs-le-desamour-du-metier.html

***** http://www.rethinkingbelgium.eu/rebel-initiative-files/events/sixth-public-event-languages-school-curriculum-and-school-registration-admission-policies/Mettewie-Housen.pdf

Leave a comment